VILLA PONIATOWSKI

A strange feeling, almost of mystery, takes the visitor along the short avenue leading from the National Etruscan Museum Villa Giulia, in Rome, to Villa Poniatowski, recent acquisition of the museum center. A 16th-century mansion, built by Pope Julius III and purchased in the 19th century by the Polish Prince Stanislaus Poniatowski. A property that has preserved the charm of its glory and decay: this is precisely why the old-fashioned allure is ideally suited to host the rooms with archeological finds from Latium Vetus, the territories of Lazio and Umbriarich of Etruscan sites. Gold jewelry, necklaces, earrings, silver, bronze and ivory outfits, decorated pottery: almost everything comes from the tombs. The Etruscan civilization is indeed the civilization of the cemeteries: places where they celebrated rites, bacchanalians and concerts, and especially the enigmatic journey of life and death. To paraphrase the critic Jean Baudrillard, we could say that among the Etruscans, The dead man is the double of the living, the double is the familiar living figure of the dead.” Here, then, the art is functional to the mission of helping the soul to comply with his journey to immortality. A realistic art, sometimes characterized by a rough fascination, created to be close to life, and to snatch at least a trace of a personal material existence from the jaws of death. Here is the surprising modernity of a people so inextricably remote.

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VILLA PONIATOWSKI

Una strana sensazione, quasi di mistero, coglie il visitatore che percorra il breve viale che da Villa Giulia, sede del Museo Nazionale Etrusco, conduce alla Villa Poniatowski, recente acquisizione del polo museale. Una dimora cinquecentesca, voluta da Papa Giulio III ed acquistata nell’Ottocento dal principe polacco Stanislao Poniatowski, che ha conservato intatto il fascino delle proprie glorie e decadimenti. Una dimora che, proprio per questo fascino retrò, si presta perfettamente ad ospitare le sale con i nuovi allestimenti dedicati al Latium Vetus, i territori laziali e umbri ricchi di insediamenti etruschi. Gioielli d’oro, collane, orecchini, corredi in argento, bronzo e avorio, vasellame decorato: tutto o quasi proviene dalle tombe. La civiltà etrusca, infatti, è anche una civiltà delle necropoli: luoghi in cui si celebravano riti, feste e concerti, ma soprattutto l’enigmatico viaggio della vita e della morte. Parafrasando il critico Jean Baudrillard, potremmo dire che presso gli Etruschi “il morto è il doppio del vivo, il doppio è la figura vivente e familiare della morte”. Ecco, allora, che qui l’arte è funzionale ad una missione: aiutare l’anima a compiere il proprio viaggio verso l’immortalità. Un’arte realistica, di una bellezza talvolta brutale, creata tale per essere vicino alla vita, per sottrarre alla morte almeno la traccia della propria esistenza materiale. Ecco la sorprendente modernità di un popolo così inestricabilmente remoto.

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