La révélation m’est venue de l’Orient

Brief remarks on the photographs on abandoned set.We have seen Gregory Crewdson (New York, 1962) to choose the black and white for his Sanctuary (2009), series dedicated to Cinecittà, and Rä di Martino (Rome, Italy, 1975) to opt, instead, for the colour in No more Stars (2011), pictures in the Moroccan desert. Among other things, what influences their opposite choice, might lie in being far away from their usual horizon: both artists are on the road. If Crewdson seeks a more “dated” effect, a dramatic contrast, Rä di Martino follows, however, in the wake of a tradition that dates back to the nineteenth-century painting. In fact, leaving for Morocco and, in general, for Arab countries, was for many painters, from Delacroix on, a key step to purge the eye.In 1832, French artist Eugène Delacroix (1798-1863), who joined the delegation to the Sultan of Morocco, admired in Meknès “ocher walls under a slightly shimmering blue sky “. The same ocher and changing skies we find in No more Stars. Years later, Henri Matisse (1869-1954), commenting on the unique Mediterranean light of his trips to Algeria and Morocco, between 1906 and 1912, said: “La révélation… m’est venue de l’Orient” (Revelation… came to me from Orient). The same inspiration that, in 1914, surprised Paul Klee (1879-1940) and August Macke (1887-1914), immersed in the intensity of colours of  Tunisian landscapes.Here, then, Crewdson struggling with a leg of the journey “Grand Tour”. Far, far away from the fairy tale: his city is sadly empty, a kind of Pompeii after 79 AD eruption. Di Martino, in contrast, engages suggestions more “romantic”, the myth of distant exotic lands.

Art Gallery MONITOR   http://www.monitoronline.org/

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 LA RéVéLATION  M’EST VENUE DE L’ORIENT

Una breve considerazione sulle fotografie di set abbandonati. Abbiamo visto Gregory Crewdson (New York, 1962) scegliere il bianco e nero per il suo Sanctuary (2009), ciclo dedicato a Cinecittà, e Rä di Martino (Rome, Italy, 1975) optare, invece, per il colore in No more Stars (2011), scatti nel deserto marocchino. Tra le tante componenti che influiscono su questa scelta agli antipodi, una potrebbe essere ravvisata nella lontananza dal proprio orizzonte consueto: entrambi sono in artisti in viaggio. Se Crewdson cerca un effetto più “datato”, un contrasto drammatico, Rä di Martino si pone, invece, nel solco di una tradizione che risale addirittura alla pittura ottocentesca. Infatti, il soggiorno in Marocco e, in generale, nei paesi arabi, è stato per molti pittori, da Delacroix in poi, una tappa fondamentale per purificare lo sguardo. Nel 1832 Eugène Delacroix (1798-1863), unitosi alla delegazione presso il sultano del Marocco, ammirò a Meknès “le mura ocra sotto di un cielo cangiante leggermente azzurrato”. Gli stessi ocra e cieli mutevoli che tornano in No more Stars. Anni dopo, Henri Matisse (1869-1954), commentando la straordinaria luce mediterranea dei suoi viaggi in Algeria e Marocco, compiuti tra il 1906 e il 1912, avrebbe detto “La révélation… m’est venue de l’Orient”. La stessa ispirazione che, nel 1914, avrebbe sorpreso Paul Klee (1879-1940) e August Macke (1887-1914), immersi nell’intensità dei colori delle cittadine tunisine. Ecco, allora, Crewdson alle prese con una tappa del Grand Tour. Lontano, lontanissimo dal fiabesco: la sua città è malinconicamente vuota, una sorta di Pompei dopo l’eruzione del 79 d.C. Di Martino, al contrario, aggancia suggestioni più “romantiche”, il mito di lontane terre esotiche.

Art Gallery MONITOR   http://www.monitoronline.org/

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