SHIGERU BAN ARCHITECTS: DESIGNING EARTHQUAKES

For years, with their work, Japanese architect Shigeru Ban (Tokyo, 1957) and his team, have operated, among other things, in the wake of the classic definition of design. Ban’s space is action, aesthetic and functional features. Cardboard houses set up for the earthquake victims in Kobe in 1995, are a significant example, as well as similar recent proposals for internal paper partition system. Planned in 2004, these mobile structures have been presented again after the disaster in Japan in 2011. Shigeru Ban studio has offered his solution to distress from the lack of privacy and high density, in creating a personal space in emergency situations such as forced to remain in large promiscuous areas:  gyms, stations and so on.

His activity meets the definition of Giulio Carlo Argan
“The design – in its various species that involve throughout the range of forms, from furnishings to large urban structures – tends to spread both on aesthetic grounds as well as economic and delete the line that traditionally separates them. It therefore stands as a force for social integration and aims to achieve its purposes through a methodology rather than through the imposition and the disclosure of a formal taste. Methodological peculiarity of the design is confirmed by the fact that it implies in its principle the idea of ​​designing or planning, and therefore its own continuous overtaking; hence it may be considered as the specific instrument of progress in the productivity and if one assumes production as society’s function it can be reckoned as means of social progress.” (1)

Shigeru Ban Architect’s research, also points to the revival of traditional Japanese elements:
lightness
transience
tatami as a measure of the room
the “physical” relation with the floor                                                                                     the use of paper in architecture

This is why these works are enriched by many different components to refer, together, at the same time, with individual needs and the needs of the community. The project, in fact, becomes
“… The combination or synthesis of several subsequent acts or resolution of a functional cycle in one form or even a compendium of more objects in an object …” (2)

 (1) Giulio Carlo Argan, Progetto e oggetto, Medusa ed., Milano, 2003.

(2) Ibid. pag. 75

SHIGERU BAN Architects    www.shigerubanarchitects.com

SHIGERU BAN Architects – Interview  http://www.designboom.com/eng/interview/shigeru_ban.html

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 SHIGERU BAN: PROGETTANDO TERREMOTI

 Da anni, con il proprio lavoro, Shigeru Ban (Tokyo, 1957) e il suo gruppo di architetti, opera, tra i numerosi progetti, anche nel solco della più classica definizione di design. Il suo è lo spazio dell’azione oltre che dell’estetica e della funzione. Ne sono un significativo esempio le abitazioni in cartone create per le popolazioni colpite dal terremoto, a Kobe, nel 1995, così come le analoghe recenti proposte per divisori interni. Progettati nel 2004, rilanciati a seguito del disastro in Giappone del marzo 2011, sono leggere strutture mobili adatte a  creare uno spazio personale in situazioni di emergenza, come la permanenza forzata in grandi ambienti promiscui: palestre, stazioni e via dicendo.

La sua attività risponde alla definizione di Giulio Carlo Argan (1909-1992):

“Il design – nelle sue varie specie che investono tutto il campo delle forme, dalla suppellettile alle grandi strutture urbane – tende ad irradiarsi tanto sul terreno estetico che su quello economico e a cancellare il confine che tradizionalmente li separa. Esso si pone dunque come fattore d’integrazione sociale e mira a raggiungere i suoi fini attraverso una metodologia piuttosto che attraverso l’imposizione e la divulgazione di un dato gusto formale. Il carattere metodologico del design è confermato dal fatto che esso implica nel proprio principio l’idea del progettare o pianificare e quindi del proprio continuo superarsi; esso può dunque considerarsi come il mezzo specifico del progresso nella produzione e se si assume la produzione come funzione della società, come mezzo del progresso sociale.” (1)

La creativa ricerca di Shigeru Ban punta, inoltre, alla rivisitazione di caratteristiche tipiche della tradizione giapponese:

leggerezza

transitorietà

il tatami come misura della stanza

il rapporto “fisico” con il pavimento

l’uso “architettonico” della carta

Ecco, allora, questi lavori arricchirsi di molti e vari elementi per riferirsi, insieme, alle necessità personali e alle esigenze della collettività.  Il progetto diventa così:    “…la combinazione o la sintesi di più atti successivi o la risoluzione di un intero ciclo funzionale in un’unica forma o addirittura il compendio di più oggetti in un oggetto…”(2)

 (1)     Giulio Carlo Argan, Progetto e oggetto, Medusa ed., Milano, 2003. pag. 73

(2)     Ibid. pag. 75

SHIGERU BAN Architects    www.shigerubanarchitects.com

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