ART ON THE WING 2: BIRDS BY FRANZ MARC

As already mentioned, in Brâncuşi  (1876-1957) the subject matter Maiastra bird (from 1910) is functional to two objectives: the recollection of his distant homeland and the investigation of the potentiality of light.
His nostalgia, however, does not have the painful introspection of Arshile Gorky (1904-1948). It is a remembrance of the popular Romanian fairy, seen through the essence of primitive plastic sculpture he loved as “those absolute forms, that do not allow any relationship with external space and exclude any naturalistic mediation” (1)

A closed form, but virtually open to infinity (as evidenced by the Endless columns, 1937). That is why Brâncuşi  has a predilection for pale marble and polished bronze: to express the highest degree of a light that slides up to the universe.
On the contrary: the contemporary research of Franz Marc (1880-1916). His entire body of work prefers animals as subject matter, as he tries to express an inner truth, searching for an empathy between viewer and image, between man and cosmos.
In 1912, Marc explained, in the magazine “Pan”, the avant-garde trends of the new painting; he said: ” in nature today , hidden under the veil of appearances, we look for things that seem most important than the ones discovered by Impressionists. And if we search and paint just this inner, spiritual side of the nature it is not for whim (…) but because we would look at it as it was once upon a time, when we saw violet shadows and ether all over things.”
This mystical inspiration, will arise again in Marc’s writings, moreover, very young, he followed theological studies to become a pastor.
His Birds (Vögel 1914) are “altars of a future religion”, playing perfectly the theme of the messenger and the one of rebirth, widespread subject in the ancient world.
According to different ancient traditions, in fact, the bird is a divine messenger, or even a symbol of the Creator of the world.
About this, symbolism scholar Alfredo Cattabiani (1937- 2003) wrote: “We can find the symbolism of the bird as a messenger in apocryphal Book of Enoch, in which are mentioned, with regard to the seven heavens, the angels, on the fourth sky, who carry on the chariot of the sun. They have the appearance of two birds: phoenix and halkedra (…) For these reasons, the flight of birds was used in antiquity by augurs to know the will of the gods. “(3)
Ornithomancy, in fact, was once practiced in Mesopotamia and in many Mediterranean countries (Greece,Etruria,Rome).

But there’s more.  (to be continued)

 (1)      Giulio Carlo Argan, L’Arte Moderna, Sansoni editore, Firenze, 1970 (ristampa 1999 pag.319)                                                                                                             (2)  Die neue Malerei (Februar/März 1912) Aus: PAN, 2. Jahrgang, No. 16 vom 7. März 1912, S. 468–471   Dort der Name des Verfassers fälschlich ›Mark‹ geschrieben    Manuskript verschollen                                                                                   (3) Alfredo Cattabiani, Volario, Mondadori, Milano, 2000, pag.31

_____________________________________________________________________________

 IL VOLO DELL’ ARTE: UCCELLI DI FRANZ MARC

 Come già accennato, in Brâncuşi  (1876-1957) il tema dell’uccello Maiastra (dal 1910) è funzionale a due finalità: il ricordo della patria lontana e l’indagine delle potenzialità della luce. La sua nostalgia, tuttavia non ha la dolorosa introspezione di Arshile Gorky (1904-1948). La sua è una rimembranza fiabesca dell’arte popolare romena, vista attraverso l’essenzialità plastica della scultura primitiva di cui amava “quelle forme assolute, che non ammettono alcun rapporto con uno spazio esterno ed escludono ogni mediazione naturalistica”(1)  Una forma chiusa, ma virtualmente aperta all’infinito (come dimostra la Colonna infinita, 1937). Ecco quindi perché Brâncuşi ha privilegiato marmo chiaro e bronzo lucido: per esprimere, al massimo grado, una luce che scivoli verso l’alto, tesa all’universo. Di segno opposto la ricerca del contemporaneo Franz Marc (1880-1916). L’intero corpus di opere, che ha come soggetto prediletto gli animali, mira all’espressione di verità interiori cercando un’empatia tra spettatore e immagine, tra uomo e cosmo. Nel 1912 Marc dichiara nella rivista “Pan” le tendenze avanguardistiche della nuova pittura: “Noi cerchiamo oggi nella natura, celate sotto il velo dell’apparenza, le cose che ci sembrano più importanti delle scoperte degli impressionisti. E se cerchiamo e dipingiamo appunto questo lato interiore, spirituale della natura non è per capriccio… ma perché lo vediamo come, una volta, si vedevano ombre violette e l’etere su tutte le cose”.(2) Questo afflato mistico, tornerà in tutti gli scritti di Marc; del resto, giovanissimo, aveva intrapreso gli studi teologici per diventare pastore protestante. I suoi Uccelli (Vögel 1914) sono “altari di una futura religione” interpretando perfettamente il tema del messaggero e quello della rinascita, già presente in molte culture antiche. In varie tradizioni antiche, infatti, l’uccello è un messaggero divino, quando non addirittura simbolo del Creatore del mondo. Lo studioso Alfredo Cattabiani (1937- 2003) dice a riguardo: “questo simbolismo dell’uccello come messaggero si ritrova nell’apocrifo Libro di Enoch dove si evocano, a proposito dei sette cieli, gli angeli che al quarto cielo conducono il carro del sole. Essi hanno le sembianze di due uccelli: fenice e halkedra (…) Per questi motivi nell’antichità il volo degli uccelli serviva agli àuspici per conoscere la volontà degli dei.” (3) L’ornitomanzia (dal greco òrnis, uccelli), del resto, anticamente era praticata in Mesopotamia e in molte zone dell’area mediterranea (Grecia, Etruria, Roma)

Ma c’è dell’altro.  (continua)

 

(1)Giulio Carlo Argan, L’Arte Moderna, Sansoni editore, Firenze, 1970 (ristampa 1999 pag.319)                                                                                                                                  (2)  Die neue Malerei (Februar/März 1912)  Aus: PAN, 2. Jahrgang, No. 16 vom 7. März 1912, S. 468–471  Dort der Name des Verfassers fälschlich ›Mark‹ geschrie  Manuskript verschollen                                                                                            (3) Alfredo Cattabiani, Volario, Mondadori, Milano, 2000, pag.31

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s