GEORGES I. GURDJIEFF

A window thrown open to the Middle East. That is “Chants, Hymns and Dances”: Anja Lechner and Vassilis Tsabropoulos featuring music by Georges I. Gurdjieff (c. 1877-1948), in new arrangements. A suggestive melody with a timeless essence. Musicologist Guido Barbieri wrote about it:

“Anja Lechner and Vasilis Tsabropoulos offer instead an anthology raisonné of Georges Gurdjieff’s esoteric and spiritual music, transcribed for cello and piano by the two composers. An alchemical metamorphosis of the sound that has the gift to highlight the historical and geographical roots, even more than the mystic contents, the musical creations of the philosopher-thinker from Alexandropol: the remembrance of Turkish and Armenian folk songs, the memory ofGreek-OrthodoxChurch hymns, and the “troubadour” melodies sung, in Greek, by his father. The piano composition is varied, changeable, ranging from regular sequence of static and resonant chords to a clear and engraved sound-block, the cello mostly plays in the middle and lower register, often in unison with the piano, creating a constantly dark and shadowy aura timbre.”

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 GEORGES I. GURDJIEFF

 Una finestra sul Medioriente. Ecco “Chants, Hymns and Dances”: l’interpretazione che il duo Anja Lechner  e Vassilis Tsabropoulos ha dato di alcune composizioni di Georges I. Gurdjieff (1877-1948). Una melodia suggestiva per la sua “essenza senza tempo”. Il musicologo Guido Barbieri ha scritto:

“Anja Lechner e Vasilis Tsabropoulos offrono invece una antologia “ragionata” delle  musiche esoteriche e spirituali di Georges Gurdjieff, trascritte dai due musicisti per violoncello e pianoforte. Un’operazione di metamorfosi alchemica del suono che possiede il dono di porre in evidenza le radici storiche e geografiche, più ancora che i contenuti mistici, delle invenzioni musicali del filosofo e pensatore di Alexandropol: la memoria del canto popolare turco e armeno, il ricordo degli inni della chiesa greco-ortodossa, le melodie “trobadoriche” cantate, in lingua greca, dal padre. La tessitura pianistica è varia, mobile e va dalla successione regolare di accordi statici e risonanti a blocchi sonori più netti e scolpiti, il violoncello suona prevalentemente nel registro medio e grave, spesso all’unisono col pianoforte, creando una aura timbrica costantemente scura e ombrosa”.