FLÂNEUR OF THE CONTEMPORARY WORLD: GEOFF MANAUGH

Writers, photographers, critics, artists, tourists, flâneur. There are many different ways of looking at the reality. And at the city.                                             Here an illuminating observation by the architect and philosopher Ignasi de Sola-Morales  I Rubiò (1942-2001) about Walter Benjamin (1892-1940), a careful interpreter of urban changes. Few lines that seem paradigm of the 21th century observer: the contemporary flâneur Geoff Manaugh

“Describing our ways of looking at the big cities, then, means to take them into account at the moment of their imminent disappearance. According to Benjamin this is the great discovery of Surrealism, that becomes, as he said in a fundamental text, the last important revolutionary movement of the European culture. Benjamin’s urban thumbnails are panoramic views, Surrealist perspectives, thanks to whom, all that seems about to surrender to a state of decline is in fact the best raw material to provide, allegorically, a vision of the future” (1).

And reversing the main points of the question, that’s why Manaugh’s vision of the future is an omnivorous, interdisciplinary, expanded glance at the present time.

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FLÂNEUR DELLA CONTEMPORANEITÀ: GEOFF MANAUGH

 Scrittori, fotografi, critici, artisti, turisti, flâneur. Sono tanti i modi di osservare la realtà. E la città.

Illuminante un’osservazione del filosofo-architetto Ignasi de Solà-Morales i Rubiò (1942-2001) a proposito di Walter Benjamin (1892-1940), acuto interprete dei mutamenti urbani. Poche righe che sembrano tuttavia paradigma dell’osservatore del XXI secolo, primo fra tutti, Geoff Manaugh moderno flâneur della metropoli contemporanea.

 “Descrivere i nostri modi di guardare le grandi città significa allora prenderle in considerazione nel momento della loro imminente scomparsa. Secondo Benjamin questa è la grande scoperta del surrealismo, che si trasforma, come dirà in un testo importante, nell’ultima grande istanza rivoluzionaria della cultura europea. Le miniature urbane di Benjamin sono visioni panoramiche, sguardi surrealisti, grazie ai quali tutto ciò che sembra sul punto di cedere a uno stato di decadenza è in realtà la migliore materia prima per fornire, allegoricamente, una visione del futuro” (1).

E, ribaltando i termini del discorso, ecco perché quello di Manaugh, in quanto visione del futuro, è uno sguardo onnivoro, trasversale, in espansione sul presente.

 1 Ignasi de Solà-Morales, Decifrare l’architettura, Inscriptiones del XX secolo, Umberto Allemandi&Co., Torino, 2005 pag.45

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